Hoe past Martin zijn leefstijl aan?

Martin (70) getrouwd met Ellen, 2 kinderen met partner (38 en 36) en 3 kleinzoons van beide kinderen (11, 4 en 2 jaar).

Sinds enkele jaren met pensioen af en toe werkend als Arbo-adviseur.Enkele tijdrovende hobby’s en diverse bestuurlijke vrijwilligerstaken, waarvan de meeste als voorzitter. Parttime oppas grootouder.

Welk cijfer van 1 tot 10 geef je jezelf op de verschillende pijlers van het Leefstijlkompas?

Voeding 7

Beweging 6

Slaap 9

Zingeving 8

Verbinding 6

Ontspanning 8


Wat was de impuls voor jou om te beginnen aan een gezonde(re) leefstijl?

Gezondheidsproblemen, suiker, hoge bloeddruk en alles wat daarbij hoort. Bij dit soort zaken horen dagelijkse pilletjes en daar houd ik niet van. Je eigen lijf moet het alleen kunnen redden zonder hulpmiddelen. Maar bij het een hoort het ander, bij geen pillen meer hoort het aanpassen van je leefstijl en letten op je voeding.

Wat is voor jou het belangrijkste aan een gezonde leefstijl?

Beweging. Maar met veel bestuurlijke taken, zit je veel achter de computer. Een aantal keren per week naar de fitness en dagelijks een wandeling is eigenlijk te weinig voor me. Het meedoen van je partner is eveneens belangrijk, zij kookt meestal en moet er dus ook maar rekening mee houden. Gelukkig zijn de meeste gerechten in de boeken van Tamara gezond en voldoende lekker. Het is dus geen straf voor de partner. Door de Webinars weten we ook beter waar de valkuilen zijn en wat je beter kan doen.

Hoe maak je tijd vrij om voor jezelf te zorgen?

Een partner die me regelmatig tot de orde roept.

Waar zou je nog graag aan willen werken?

Nog iets meer motivatie om dingen te doen of te laten. Heel veel zaken zijn ingesleten en moeilijk te veranderen.

Wat doe je nu al goed?

De gezondheid is al beter op niveau, suiker is bijna op de grenswaarde, dus aardig gezakt. De bloeddruk zit ook op een dusdanig niveau dat het binnenkort waarschijnlijk zonder pilletje kan en, heel belangrijk, ik voel me goed en vitaal.

Hoe pak jij je gezonde leefstijl weer op na een dipje?

Gewoon weer doorgaan waar je gebleven bent. Het is voor je eigen bestwil en gezondheid maar ook je naasten profiteren ervan als je fit en vitaal bent.

Wat is jouw leefstijltip voor iedereen die dit leest?

Probeer een andere leefstijl gewoon eens uit, stel jezelf een haalbaar doel en laat/vraag anderen (bijv. partner) kritisch op je te zijn. Horen wanneer je de fout in gaat is niet leuk, maar wel eerlijk en behulpzaam.

Wat zou je volgende maand beter willen doen?

Maanden gaan zo snel, dat is te kort voor toekomstplannen of -wensen. Dan ben ik vaak teleurgesteld omdat het niet lukt. Al realiseer ik me dat het teveel naar de toekomst verschuiven niet goed is voor het behalen van een doel. Het zij zo.

Categorieën: leefstijl aanpassen